Skip to content

Verhoging van de tarieven bij de MIVB: het gedeeltelijk gratis maken van tickets moet niet door gebruikers betaald worden

Vorige vrijdag kopte de pers: “De MIVB wil haar tarieven verhogen”. De directeur van de MIVB bevestigt het: volgend jaar ligt er inderdaad een prijsverhoging op de regeringstafel. In afwachting daarvan probeert de regering PS-Ecolo-Défi een nieuw debat over de begrotingsmarges uit de weg te gaan... De PVDA hekelt de politieke keuzes van de regering. Die zijn immers noch sociaal noch milieuvriendelijk.

Youssef Handichi, afgevaardigde van de PVDA en voormalig chauffeur bij de MIVB, verzet zich met klem tegen die prijsverhoging. Volgens hem is ze antisociaal en milieuonvriendelijk: “De tarieven zouden met 5,5% worden verhoogd. Hebben ze er enig idee van wat dat voor de mensen betekent?! Om zich te rechtvaardigen, komen ze met het voorwendsel dat die stijging nodig is om hun hoofdmaatregel te compenseren, namelijk dat wie jonger is dan 25 of ouder dan 65 gedeeltelijk gratis kan rijden. Zo’n redenering is gewoon antisociaal! Waar slaat het op om de prijzen van de ene groep te verlagen en die van de andere te verhogen zonder rekening te houden met hun inkomsten of met de vraag of ze het vervoer nodig hebben om te gaan werken? En is het op die manier dat ze denken de opwarming van het klimaat tegen te gaan en de mensen aan te zetten om het openbaar vervoer te gebruiken?”

Youssef Handichi benadrukt dat een sociale en milieuvriendelijke oplossing voor links betekent dat de MIVB volledig gratis moet worden. De grootste werkgevers van het Gewest kunnen dit gerust financieren: “Bij de PVDA vinden we dat vervoer met de MIVB gratis moet zijn en dat de controles en poortjes afgeschaft moeten worden. De mensen moeten zich vrij kunnen verplaatsen en het moet minder kosten dan met de auto. Het kan eigenlijk niet dat je moet betalen om te gaan werken. Een honderdtal steden hebben de stap al gezet, in Tallinn of Dunkerque gebeurt 24% van de verplaatsingen intussen al met de bus! We hebben aangetoond dat die maatregel perfect betaalbaar is als we de Brusselse bedrijven met meer dan twintig werknemers om een jaarlijkse bijdrage van 400 euro per werknemer vragen. Dat is minder dan de huidige prijs van een abonnement. Zeker aangezien bedrijven vandaag toch al een groot deel van het abonnement van hun medewerkers betalen... Werkgevers betalen de woon-werktrajecten nu dus ook al terug, onze maatregel wil dit alleen uitbreiden en beter organiseren. Het is een politieke keuze die je moet maken! Wil de regering de werknemers blijven laten betalen of wil ze de rijkdom proberen te herverdelen?”

De PVDA-afgevaardigde besluit: “De regering probeert de zaak te omzeilen. Ze komt in steeds nauwere schoentjes te zitten omdat ze er niet in slaagt haar “progressieve” verkiezingsbeloften te financieren. In juli en oktober hebben we aangetoond dat hun maatregelen op niets zouden uitlopen. Dat is deze week nog maar eens gebleken nu ook in het budget van Actiris zal worden gesneden. Wie wordt de volgende?! Het is niet voor niets dat de PVDA er al jaren op hamert: als we niet ons niet van het Europese keurslijf van besparingen bevrijden en niet kunnen investeren, zal er nooit geld zijn om de uitdagingen op sociaal vlak en voor het klimaat aan te pakken ”.