PVDA klaagt een manoeuvre aan van Ecolo, MR, PS, Défi, Les Engagés, Groen, Vooruit, Open VLD en CD&V om de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie over het metro 3-dossier te blokkeren. Na het vernietigende rapport van het Rekenhof wil de linkse partij een echte onderzoekscommissie met afdwingbare bevoegdheden die het mandaat heeft om volledige klaarheid te scheppen over dit politieke en financiële fiasco.
Het Rekenhof maakte een vernietigend rapport op over de financiële ontsporingen en vertragingen in het dossier rond metrolijn 3. Het rapport wijst op ontbrekende voorstudies, zwaar onderschatte kosten, onregelmatigheden in de overheidsopdrachten en belangenconflicten. “En dat allemaal nog vóór de eerste schop in de grond ging,” herinnert Jan Busselen. “In 2019 werd de bouwvergunning in allerijl afgeleverd, twee dagen voor de verkiezingen, enkel om het project onomkeerbaar te maken. Dat was politieke roekeloosheid in zijn zuiverste vorm.”
Tijdens de hoorzitting bevestigde het Rekenhof dat ze niet alle noodzakelijke documenten heeft verkregen voor haar audit. “Ze kon herinneringen sturen maar ze had geen bindende bevoegdheden. Precies daarom is een onderzoekscommissie nodig, en niet zomaar een bijzondere commissie zonder die specifieke bevoegdheid, zoals de traditionele partijen vragen.” Een onderzoekscommissie kan getuigen verplichten om te komen, onder ede te spreken en alle documenten te overhandigen. “Een bijzondere commissie daarentegen kan alleen hopen dat mensen vrijwillig opdagen en geheel vrijblijvend verklaringen kunnen afleggen. Daarmee raken we niet verder.”
Toch hebben Ecolo, MR, PS, Défi, Les Engagés, Groen, Vooruit, Open VLD en CD&V de voorbije dagen hals over kop hun eigen voorstel ingediend, om zo het PVDA-voorstel voor een onderzoekscommissie te blokkeren. “Dat is onbegrijpelijk, gezien de dramatische impact en omvang van dit project. Waar zijn ze bang voor?” vraagt het linkse parlementslid zich af. De PVDA zal zich onthouden bij de stemming over de oprichting van de bijzondere commissie, die ze ontoereikend en zonder effectieve middelen vindt, en dient een amendement in om een echte onderzoekscommissie te eisen.
“De Brusselaars hebben het recht te weten hoe dit fiasco is kunnen gebeuren, waarom de kosten exponentieel toenemen en wie welke verantwoordelijkheid draagt. Publiek geld mag niet niet dienen om de winsten van het privé consortium rond de metro te verhogen zonder dat zij verantwoording afleggen.” besluit Jan Busselen.