Nieuws - PVDA gewest Brussel

De PVDA dient een resolutie in bij het Brussels Parlement die oproept tot sancties tegen Israël

Geschreven door Admin | 30 september 2024

“Al een jaar lang voert Israël een oorlog tegen het Palestijnse volk.”, zegt Jan Busselen, PVDA-parlementslid in Brussel. Volgens cijfers van het Palestijnse ministerie van Volksgezondheid, bevestigd door de VN, hebben meer dan 40.000 mensen in Gaza het leven verloren als gevolg van de Israëlische aanvallen.  De PVDA komt met een resolutie in het Brussels Parlement waarin de linkse partij sancties eist tegen de staat Israël. “De blokkade van Gaza, de onophoudelijke bombardementen en de slachtingen onder burgerbevolking moeten stoppen. Ook de Verenigde Naties veroordelen de oorlogsmisdaden van Israël.”

Voor de PVDA is de situatie in Palestina, en nu ook in Libanon, onhoudbaar en moeten er sancties komen tegen Israël. “Na een ware genocide tegen Gaza bombardeert Israël nu ook het zuiden van Libanon, met honderden doden tot gevolg, waaronder kinderen en onschuldige burgers.” Daarom dient de PVDA een resolutie in bij het Brussels Parlement waarin we oproepen tot politieke sancties. "De ernst van de situatie vraagt om onmiddellijke actie en dat kan op het niveau van het Brussels Gewest”, zegt Jan Busselen, PVDA-parlementslid.

De resolutie die we zullen indienen wil

1. een einde maken aan alle wapenexportvergunningen naar Israël, of het nu gaat om militair materieel of materieel voor zowel civiel als militair gebruik.
  2. Geen subsidies meer verlenen aan bedrijven die betrokken zijn bij de kolonisatie van de Palestijnse gebieden, die partnerschappen hebben met het Israëlische leger of andere entiteiten die betrokken zijn bij de oorlogsmisdaden van Israël.
  3. dat het Brussels Economisch Bureau in Tel Aviv alle samenwerking met bedrijven stopzet die op de zwarte lijst van de VN staan en om niet langer samen te werken met bedrijven die samenwerken met het Israëlische leger.

“Met deze sancties kunnen we een voorbeeld stellen voor andere regio's en landen van Europa. We moeten een einde maken aan de genocide die Israël pleegt en concrete maatregelen nemen tegen dit onrecht. Europa treft wel sancties tegen de Russische invasie in Oekraïne, en terecht. De passiviteit van Europa ten opzichte van de staat Israël getuigt van een systeem van twee maten, twee gewichten wat betreft mensenrechten en illegale bezettingen. Dat moet stoppen.”, besluit het links parlementslid.