De PVDA plaatste deze morgen symbolisch een vuilniszak bij Fadila Laanan als teken van protest.

De PVDA deponeerde vanmorgen symbolisch een vuilniszak aan het kabinet van Fadila Laanan, de nieuwe staatssecretaris van openbare netheid (PS). Een manier om haar ongenoegen te uiten over het plan om de ophaling van de witte vuilniszakken te beperken tot een dag per week.

« Het aantal vuilnisophalingen beperken is net het tegengestelde van wat men zou moeten doen » reageert Youssef Handichi, Brussels parlementslid van de PVDA. “Wij pleiten voor het behoud van de vuilnisophalingen twee keer per week, dat is een strikt minimum.”

Voor een aantal families is het bijhouden van de vuilnis een echt probleem.« Ik vraag mij af in welke wereld sommige politiekers leven. Voor vele Brusselaars is één ophaling per week gewoon onmogelijk! Ikzelf woon in een appartement zonder tuin of terras met mijn vrouw en drie kinderen. Twee ophalingen per week is een minimum, het is een kwestie van hygiëne””.

Youssef Handichi besluit: “ we hebben een ambitieuze openbare investeringspolitiek nodig op vlak van netheid, géén besparingen. Het is een kans zowel voor het verbeteren van de diensten aan de gemeenschap als om kwaliteitsvol werk te creëren in de openbare sector.

Youssef Handichi gaf de staatsecretaris een kleine cactus, symbool van het sociaal verzet. Dirk De Block, voorzitter van de PVDA van het Brussels Gewest, nodigde alle aanwezigen uit voor de Protestparade op 19 oktober: « deze Protestparade wille iedereen bij elkaar brengen die wil reageren tegen de besparingsmaatregelen van de verschillende regeringen en wil vechten voor meer sociale rechtvaardigheid. Breng een vuilniszak mee om Uw protest tegen de maatregel van de Staatsecretaris te tonen. »